Koning stad Fes

14 september 2015 - Fes, Marokko

Fes ligt weer achter ons. Vanmorgen om half acht alweer vertrokken. De reis gaat nu richting de woestijnplaats  Erfoud aan de rand van de Sahara. Maar eerst nog iets vertellen over de koningsstad Fes:

Vrijdag ochtend bezoeken we Volubilus een Romeinse opgraving. Hier bevinden zich nog prachtige mozaïeken. De reis gaat verder door het Rifgebergte. Rond de middag bezoeken we het mausoleum van sultan Moulay Ismael in Meknes, omdat het vrijdag is, is hier niet veel te beleven dus rijden na een uurtje weer door.

Laat in de middag bereiken we Fes. Fes is de oudste koningstad van Marokko en het religieuze hart van het land. De medina strekt zich uit over een heuvel. Zaterdagochtend gaan we vroeg uit de veren om samen met gids Mohammed couscous ( zoals hij zich zelf noemt) de medina bekijken. We beginnen met een bezoekje aan de joodse wijk en de synagoge. Hier wonen nog maar 28 joodse families. Verder gaan we de Medina in, een enorme grote hoeveelheid aan kronkelende straatjes en winkeltjes waar het krioelt van de mensen. Alles is hier te koop: stoffen, kruiden, amuletten, leren tassen en jassen, noem maar op. Af en toe moet je aan de kant springen voor een vol geladen muilezel, het enige vervoer in deze smalle straatjes.
In het hoogst gelegen deel van de heuvel is de wijk van de pottenbakkers, we bezoeken hier een keramiekfabriekje. Prachtige keramiek wordt hier gemaakt. In de laagst gelegen wijk liggen de werkplaatsen van de leerlooiers en wolververs. Bij de leerlooiers is het alsof je een slachtfabriek binnenloopt! Wat een stank. Om dit wat te verdoezelen kreeg iedereen een takje munt om onder de neus te houden. Arie stopte de munt naar goed Romeins voorbeeld in de oren. Dit werkt toch niet zo goed. Vanaf het dak een mooi overzicht over de looi baden.
Uiteraard kwamen we uiteindelijk uit in de verkoopruimte. Nog even getwijfeld over de aanschaf van een echt mooi leren jasje. Toch maar niet gedaan.
De verkopers hangen de hele dag bij hun verkoopwaar, je ziet veel oude mannetjes met een kar vol druiven, munt, cactusvruchten, druiven, die dan de hele dag naast hun karretje hangen in de hoop 's avonds alles verkocht te hebben.
Halverwege de middag bij een stalletje een broodje kafta besteld en gegeten. Dit zijn spiesjes lekker gekruid gehakt. Ook lekker zijn de cactusvruchten die op elke hoek van de straat voor je wordt klaar gemaakt. Smullen!
Eind van de middag nog even in het zwembad gesprongen: koud maar wel verfrissend.

Zondag ochtend lopen we samen nog een rondje over de Medina die nog moet ontwaken. Er wordt nog schoongemaakt en de koopwaar uitgestald. De rest van de dag is om te  chillen bij het zwembad.