Zon, zand........en kamelen

18 september 2015 - Ouarzazate, Marokko

We reizen van Fes naar Erfoud. Een dag reis over de Midden Atlas. We komen langs bergdorpen en cederbossen waar Berberapen  leven. En ja hoor, op een parkeerplaats zitten de apen al te wachten op de toeristen. Jammer toch dat de mensen  deze wilde dieren voeren. Wel een paar leuke foto's gemaakt.
De route is prachtig. Ruige rotsformaties worden afgewisseld door groene valleien en kasba dorpen. We overnachten in het woestijn stadje in  een leuk hotel met zwembad.

Erfoud is een klein woestijnstadje en er is verder niets te beleven.  We luieren wat bij het zwembad en drinken met  z'n tweeën een lekker kopje koffie in het stadje op een terrasje bij Ali Baba. De mensen hier zijn bijzonder vriendelijk, we worden dan ook meerdere malen welkom geheten.
Maandagmiddag vertrekken we met vier jeeps dieper de woestijn in. We rijden in de Erg Chebbi woestijn, bekend om de prachtige zandduinen en inderdaad, ze zijn prachtig.
En ook al roep ik sinds de kamelentocht in Egypte dat ik nooooit weer op een kameel ga zitten, doe ik het toch weer en trekken we in een konvooi van kamelen de woestijn verder in.   Door de gidsen in prachtige blauwe woestijngewaden worden we op de kamelen gehesen. En hup; daar gaan we. Mijn kameel heet Bob Marly volgens de kamelen begeleider. We maken een schitterende tocht door de woestijn, beklimmen een zandduin om de zonsondergang te bekijken.  We overnachten in een nomadentent bij de nomaden en genieten van een schitterende avond onder een prachtige sterrenhemel. Dit werd ook opgeleukt door enkele Marokkanen in traditionele woestijnkleding die bij een soort kampvuur van palmtakken (hout is niet voorradig) op trommels speelden. Daarna de koelere nacht in om weer bij te tanken voor de volgende dag.