De hoge Atlas over naar onze laatste koningstad: Marrakech

24 september 2015 - Essaouira, Marokko

Ondanks goede voornemens blijven we met onze blog nog steeds een beetje achterlopen, maar dat lopen we de komende laatste mooie dagen aan de kust wel weer in!
Over de reis van Zagora naar Marrakech kunnen we kort zijn. Het is weer een echte reisdag met korte stops onderweg. Hoe hoger we kwamen, hoe neveliger het werd. Uiteindelijk begon het zelfs regenen!! Hierdoor was het uitzicht op het hoogste punt (een bergpas op 2.260 m) met de klinkende naam Col du Tichka beperkt en was er weinig animo tot het maken van foto's. Na de lunch bergafwaarts klaarde het steeds meer op, werd het landschap steeds groener met een uiteindelijk zonnige aankomst in Marrakech. We moesten wel weer even omschakelen van een relatieve 'oase van rust' naar een heksenketel zoals Marokkaanse steden het best te bestempelen zijn.

In de avond zijn we naar het grote Jemaa el-Fna plein gegaan. Dit ligt tegenover de grote en mooi verlichtte Koutoubia- moskee. Dit plein werd vroeger gebruikt om onthoofdingen op uit te voeren. Die tijd ligt gelukkig al even achter ons.
Nu is dit het domein van paardenkoetsen, slangenbezweerders met echte slangen, aapjes die een kunstje doen en voor geld met je op de foto gaan, 'kruidendokters', muzikanten, artiesten een travestietenshow en henna- tatoeëersters (ook een mooi woord voor galgje!). Echt een heel bizarre open lucht show. Daarnaast vindt je er ontelbaar veel vreettentjes en rij aan rij stalletjes waar je heerlijke versgeperste sinaasappels kunt  kopen voor wel 4 dirham (= ca. € 0,36 voor een glas met 3 a 4 sinaasappels!!!!). Zelfs de grote fruit-mijder Arie lust er wel pap van. Op zich is dit ook weer niet zo raar, want we moeten hier flink wat drinken om vocht aan te vullen (op een rustige dag minimaal 1,5 l water p.p.p. dag) en dan is dit vruchtensap een aangename afwisseling op al die liters water.
Na het innemen van een pizza en spaghetti (!!!!!!) op een dakterras aan het plein en het drinken van nog een glas jus besloten we het voor vandaag voor gezien te houden en weer terug te gaan naar het hotel.