Hollanders op de fiets door Marrakech

24 september 2015 - Essaouira, Marokko

Met een paar groepsgenoten fietsen gehuurd bij een Zwitser die fietstochten door Marrakech organiseert. Om half tien fietsten we weg. Al ruim 30 graden, dus goed ingesmeerd, pet en water mee.
De gids leidde ons door de heksenketel van verkeer. Gelukkig waren wij ook een bezienswaardigheid dus het verkeer stopte voor ons. Overigens zijn hier nagenoeg geen regels in het verkeer. Het recht van de sterkste en snelste telt.
De tocht voert langs het paleis, het theater en de uitgaanswijk. Na de koffiestop rijden we de medina in. Een hele uitdaging tussen alle uitgestalde koopwaar op kraampjes in de smalle straatjes. Na een paar uur fietsen houden we het voor gezien en gaan lekker lunchen in een modern restaurant waar we een heerlijke clubsandwich en een shoarma wrap eten.
Rond vijf uur gaan we met taxi weer naar de oude stad met het grote plein, hier slenteren we weer uren rond op de souk. We eten bij de eetkraampjes op het plein een stoofpotje met schapenvlees. Uitgestald liggen de koppen en hersenen van het schaap. Bij het lopen langs de vreettentjes werd Arie ook nog aangesproken door een opdringerige ober onder de naam Harry Potter! Deze kenden we nog niet, maar hier maakte hij dus ook geen vrienden mee!!! De avond sluiten we weer af met het drinken van een groot glas sinaasappelsap. Lekker!
Overigens komen we in Marokko wel af en toe gelegenheden tegen waar ook bier en andere drank wordt geschonken, maar verhoudingsgewijs is dit duurder en het bier vond Arie niet om te z.... . Overdag is het sowieso  geen optie om alcohol te drinken met temperaturen dik boven de 35 graden.

De volgende dag is het dinsdag en weer een reisdag. We vertrekken pas om13.00 uur en hebben dus nog de tijd om in de buurt van het hotel te wandelen. Hier hypermoderne en dure winkels. Onze was nog opgehaald die keurig schoon en gestreken klaar lag. We vertrekken vanmiddag naar Essaouira een kustplaats waar we drie dagen zullen verblijven.

1. Ankie:
    25 september 2015
    Bij het zien van schapenkoppen en -hersenen zou ik het schapen- stoofpotje overslaan en spontaan vegetariër worden, denk ik...
    Dapper van jullie!

gr. Ankie