Van Hassan twee tot Mohammed vijf

10 september 2015 - Casablanca, Marokko

Een hele grote moskee, die van Hassan twee.
Deze moskee is inmens groot en de op twee na de grootste van de wereld. Alleen die in Saoedi Arabië en Mekka zijn groter. Hier kunnen 100.000 gelovigen tegelijkertijd bidden. Het is allemaal marmer, cederhout, bladgoud en houtsnijwerk. De moskee strekt zich uit tot aan zee naar de uitspraak van de eerste islamitische veroveraar in 683 die zijn paard de zee indreef en uitriep dat hij de islam niet verder kon verspreiden.
Vervolgens gaat de reis twee uurtjes verder naar de hoofdstad Rabat, waar we overnachten aan een drukke weg vlak bij de Medina. ( het oude stadscentrum met allemaal kleine winkeltjes). Ook bezoeken we nog de Kasba welke prachtig aan zee is gelegen. Dit is van ouds her  het fort waar nu binnen de muren leuke meest blauw geschilderde straatjes zijn. Lijkt Griekenland wel! Rabat sluiten we af met een bezoek aan de Chella, een oud Romeinse nederzetting met agora, op de ruïnes nestelen veel ooievaars. De volgende dag vertrekken we op tijd om via de Hassan toren en het Mausoleum van Mohammed V naar Chefchaouen te reizen. Dit dorp ligt in het noordoosten van Marokko en in de uitlopers van het Rifgebergte. Een heel erg schilderachtig  en prachtig dorpje.
Hier slenteren we uren door de medina en zitten op een terrasje om mensen te kijken.

Donderdagochtend vroeg aan het ontbijt want we gaan een fikse wandeling in de bergen. Het wordt ruim 30 graden, de lucht is strakblauw dus factor 50, muts, sjaal en veel water is geen overbodige luxe. Eerst lopen we met onze nog erg krasse gids van 74 jaar door het stadje. de man is erg leuk, spreekt vier talen door elkaar en vindt vooral zichzelf erg grappig. Nadat we een lunch hebben ingekocht trekken we de stad uit de bergen in. De tocht gaat langs kleine boerderijtjes, olijfbossen, vijgenbomen en marihuana velden. Bij een boerenbedrijfje worden we uitgenodigd voor de thee. Weer vragen we om thee zonder suiker, wat ze hier overigens heel erg gek vinden.

Rond drie uur zijn we terug in het dorp, we snakken naar een koud colaatje. Aldus geregeld. Alcohol is hier not done en ook echt bijna niet aan te komen.
's avond zitten we nog lang op terrasjes op het centrale plein. Het blijft toch geweldig om naar de stroom voorbij lopende mensen te kijken. Een groot deel van de mensen zijn westers gekleed. Maar vooral de oudere mensen zijn traditioneel gekleed in djellaba en gesluierd.  De mannen dragen hierover heen nog een boernoes van schaap of kameel wol. De jongere vrouwen zien er al veel moderner uit en dragen een overjurk en hoofddoek. Heel soms zie je vrouwen in een zwarte burka met alleen een klein spleetje open voor de ogen
De mensen zijn erg aardig en behulpzaam, van criminaliteit is hier geen sprake. De jongeren halen het niet in hun hoofd om gekke dingen te doen want ze worden door de famille strak in de hand gehouden.
Morgen vervolgen we onze reis naar Fes. Eerst nog een nachtje lekker slapen, zal wel lukken na zo'n pittige bergwandeling.