Essaouira, een haven, de medina, een kookworkshop en een nadrukkelijk aanwezige mosque!!! 22-25 sep

26 september 2015 - Amsterdam, Nederland

;

Wat een verschil met het binnenland: temperatuur rond de 25 graden, zilte zee, hoge luchtvochtigheid en andere (vis)luchtjes. Onderweg vanaf Marrakech een korte stop gehad bij een Argan- olie productiebedrijf annex de onvermijdelijke shop. Hier werd wel het bewerkelijke  verwerkingsproces van de argan noot tot olie uitgelegd en getoond. Er wordt alom beweerd dat dit nog nergens machinaal wordt gedaan, maar daar hebben we als nuchtere oosterlingen wel onze vraagtekens bij: ja, ja!!

We zullen hier twee en een halve dag verblijven om bij te komen van de reis. We hebben een hotel in de drukke Medina vlak naast een moskee, maar hierover later meer. Linda gaat een kookworkshop Marokkaanse keuken doen. Dit word een serieuze workshop in een professionele keuken van een prachtig Frans restaurantje. We zijn bezig van half elf tot drie uur. Heel precies snijden we en mengen we de kruiden en worden geheel ingewijd in de Marokkaanse keuken. We maken Harira (soep) en een vis tajine. Terwijl deze laatste staat te pruttelen, bezoeken we een kruidenwinkel en leren alles over de kruiden.
Deze tajine is de lekkerste die ik deze reis heb gegeten, ook al ben ik me ervan bewust niet geheel objectief te zijn;-)
Arie is vandaag op stap geweest in de haven, in het doolhof van steegjes van de medina en heeft prachtige foto's gemaakt. 's Avonds maken we nog een rondje in de Medina om de laatste spullen in te slaan want morgen is het offerfeest en dan is alles gesloten.
Elke ochtend om vijf uur beginnen de geluidsinstallaties op de moskee op te roepen om te gaan bidden. Zoals ik al vertelde lag dit hotel tegen de moskee aan en werden we elke ochtend om vijf uur uit onze slaap gerukt. Na weer in slaap gevallen te zijn begon vandaag (24-09) op de dag van het offerfeest om acht uur een gebedsbijeenkomst die via de geluidsinstallatie werd uitgezonden (hiermee is kerktelefoon dus niet nodig!). Anderhalf uur hielden ze dit vol..... Uitslapen was er dus meer niet bij.
Met het offerfeest wordt stilgestaan bij het verhaal van Abraham die Isaak zou gaan offeren die vervangen werd door een bokje. In Marokko worden op deze dag ca. 12 miljoen schapen de strot doorgesneden, waarna ze gevild en opgegeten worden. We hebben verscheidene karretjes met nog van bloed lekkende huiden voorbij zien komen. Ook werden midden op de straten en steegjes op houtvuurtjes de koppen geschroeid, en in enkele gevallen eerst hier de hoorns vanaf gehakt of gezaagd.
Er is weinig verbeelding voor nodig om de stank die hierbij vrijkomt voor te stellen. Lukt dit niet, moet je hier vooral je best niet voor doen.

Ondanks de ervaringen van overdag lukte het ons weer om 's avonds te genieten van een zeetong, en krab in een wat luxer uitgevallen restaurant. Dit is eens wat anders dan het Marokkaanse eten! Verzadigd van indrukken en de maaltijd met overigens een heerlijk glas droge Marokkaanse witte wijn zijn we de nacht weer ingegaan.

De laatste volle dag in Marokko is aangebroken en daarmee vertrokken we weer naar Marrakech. Onderweg een gearrangeerde situatie aangetroffen: geiten in Argan- notenbomen. Normaal klimmen deze geiten al in deze bomen om de argannoten te eten, maar de hoeders ervan creëren inkomsten door geiten in de boom te laten klimmen om door voorbijgangers gefotografeerd te kunnen worden, waarvoor ze dan geld vragen!!

In Marrakech aangekomen onze laatste hotelkamer betrokken, snel een Mc.Donald in- en uitgegaan (veel restaurantjes zijn dicht i.v.m. het offerfeest) en onze siësta gehouden. 's Avonds voor de laatste keer een taxi genomen naar het Jeema el Fna plein en slenteren nog wat over het plein en de Medina. Ook maken we nog prachtige foto's vanaf het dakterras. We sluiten de vakantie af met een lekkere pizza en gaan weer naar het hotel om een onze bagage luchthavenproof te maken. Morgen vliegen we naar Amsterdam terug en verwachten daar rond drie uur aan te komen.
The End